Obstipatie

Normaal gesproken komt de ontlasting één keer per dag, maar 3 keer per dag of 3 keer per week is ook normaal. Als de ontlasting minder vaak komt dan spreken we van obstipatie of verstopping. Sommige mensen hebben veel moeite om hun ontlasting kwijt te raken.

Problemen met de ontlasting kan meerdere oorzaken hebben. Voor een goede werking van de darm is het belangrijk dat uw voeding voldoende voedingsvezels bevat. Vezels zitten o.a. in bruinbrood, groenten en fruit. Daarnaast moeten de bekkenbodemspieren ontspannen om makkelijk ontlasting te krijgen. Als deze spieren niet ontspannen, komt de ontlasting er niet of moeilijk uit. Het blijkt dat heel veel mensen met deze klachten ongemerkt persen in plaats van ontspannen om hun ontlasting kwijt te raken. Een gevolg hiervan kunnen steeds terugkerende aambeien zijn. Obstipatie kan ook ontstaan door het te lang ophouden van ontlasting, waardoor de ontlasting ingedikt en hard wordt.

Ieder mens heeft dagelijks voldoende voedingsvezels nodig. Vezels komen van nature vooral voor in plantaardige voedingsmiddelen. Brood, peulvruchten, groente, aardappelen, en fruit bevatten veel voedingsvezels. Deze zijn belangrijk voor een goede darmwerking. Per dag heb je ongeveer 30-40 gram vezels nodig.

vezellijst

Met behulp van deze lijst kun je berekenen hoeveel vezels je dagmenu bevat, en krijg je een advies of dit voldoende is.

De bekkenfysiotherapeut kan u advies geven over gezonde vezelrijk voeding, het aanleren van een goede perstechniek en oefeningen voor een goed functionerende bekkenbodem.

Ga verder naar Plasproblemen